In opdracht van het Ministerie van I&M is TNO bezig met het meten aan de uitstoot van de nieuwe Euro 6 diesel bussen die sinds december door de stad rijden. In een persbericht stelt de gemeente Utrecht: “wij hopen, net als anderen, dat deze bussen in de praktijk net zo schoon zijn als de fabrikant van de bussen belooft“. Dat kan nog spannend worden omdat TNO aan Euro 6 diesel personenwagens maar liefst 7 tot 10 keer hogere emissies stikstofoxiden heeft gemeten dan volgens de typegoedkeuring is toegestaan.
Kat in de zak ?
Het is langer bekend dat de uitstoot in de praktijk tegenvalt. Desondanks heeft men willens en wetens gekozen voor Euro 6 diesel bussen. Men heeft voor ca 30 miljoen euro aan Mercedes bussen aangeschaft zonder te weten wat de werkelijke uitstoot in de praktijk van deze bussen is. Menig consument doet al meer onderzoek voordat het een nieuwe koelkast aanschaft.
Reclamecode
Het Wijk C Komitee heeft in december al een klacht ingediend bij de Reclamecode commissie vanwege de teksten op de bussen (schone bus 80% minder stikstof en 50% minder fijnstof). Het Komitee heeft de klacht ingediend nadat bleek dat het BRU (de zgn OV autoriteit) geen meetrapporten kon overleggen die deze milieuclaims konden onderbouwen. Ook naar de Reclamecode commissie schreef het BRU in hun verweer dat ze de milieuclaims uitsluitend baseren op het type motor. Deze motor is dan getest in een laboratorium op een testbank. Een bus is echter meer dan een motor en de uitstoot van een bus is van vele factoren afhankelijk. De Reclamecode commissie heeft nog geen uitspraak gedaan maar de gewraakte teksten zijn inmiddels wel van de bussen verdwenen.
Gisteren zag ik op de Straatweg nog een bus rijden met een emissie-claim. (Die me overigens nog niet eerder was opgevallen, moet ik zeggen.)