Parkeergarage Paardenveld blijft nog minstens 2 jaar

Op de valreep, na drie jaar van gesprekken met de eigenaar van parkeergarage Paardenveld, is het de gemeente dan toch gelukt om tot een concept-vaststellingsovereenkomst te komen.
De huidige overeenkomst, en daarmee de erfpachttermijn, zou aanvankelijk 1 september 2023 aflopen, maar is voor twee jaar verlengd. Hiermee werd voorkomen dat de garage, inclusief haar huurders, gesloten had moeten worden.
De gemeente gaat de garage kopen en wordt per september 2025 de nieuwe eigenaar.
De conceptovereenkomst (die valt onder gebruikelijke geheimhouding) is inmiddels naar de gemeenteraad gestuurd, die op korte termijn nog haar “wensen en bedenkingen” mag uiten over deze privaatrechtelijke overeenkomst, voor de definitieve vaststelling door het college.

Behoud garage geen noodzaak

De tot nu toe verschenen raadsbrieven over de kwestie geven maar beperkt beeld over wat het gemeentebestuur precies als toekomstvisie voor de parkeergarage heeft.
Wat wel expliciet wordt aangegeven, is dat ze voorziet dat de garage op lange termijn gesloopt kan worden voor herontwikkeling van het gebied. Naar verwachting zal bij deze ontwikkeling ook het naastgelegen politiebureau worden betrokken. In de omgevingsvisie Binnenstad was hier al een voorschot op genomen.
Momenteel kent de garage 380 parkeerplekken, ook voor abonnementhouders van bedrijven.
Onlangs zijn 22 parkeervakken bij Park Paardenveld opgeheven om zo meer ruimte voor de nieuwe inrichting van het park te creëren. Maar met het uiteindelijke verdwijnen van de garage zou dit neerkomen op ruim 400 plekken in de wijk. Bovendien zou ook de Oudegracht parkeervrij moeten gaan worden.
Volgens de gemeente is uit eigen onderzoek gebleken dat de parkeergarage een nuttige, maar geen onmisbare functie in de parkeer huishouding van de binnenstad (meer) heeft. De garage staat nu niet langer in spitstijden helemaal vol, zoals in het verleden het geval kon zijn. In de nabijheid zijn er nog andere garages, bij de Bijenkorf en onder het Vredenburg die ook niet vol staan.

Twee raadsmoties

Voor nu liggen er twee aangenomen moties vanuit de gemeenteraad met voorstellen voor invulling als de gemeente eenmaal eigenaar van de garage is (of als de huidige huurders verdwijnen).
Een motie van D66, GL, Student en Starter, ChristenUnie en PvdA. Zij dragen het college op de nadruk te gaan leggen op het zgn. broedplaatsconvenant en de twee ondernemers van het plan Broedplaats Paardenveld (Vechtclub en Kapitaal) actief bij de plannen te betrekken. Met daarnaast ruimte voor maatschappelijke en overige functies, zoals betaalbaar wonen.
Dit zal financieel nog onderbouwd moeten worden.
De tweede motie is van VVD en CDA. Zij willen een brede consultatie met de stad en de markt, omdat meerdere doelgroepen mogelijk zoeken naar kansen. Ze vragen om open te staan voor nieuwe ideeën, maar ook de mogelijkheid voor behoud van de huidige functies wo. parkeren, en zowel maatschappelijke als economische belangen mee te wegen.
De komende twee jaar zijn de moties onderdeel van de uitwerking van de scenario’s voor de toekomstige tijdelijke invulling en de definitieve herontwikkeling van de garage en het gebied.
De huidige eigenaar van de garage gaat in gesprek met de huurders over de voortzetting van het gebruik tot september 2025.
Voor fotozaak Kamera Express komt het allemaal te laat, zij zijn helaas onlangs vertrokken. Ook Broodnodig schijnt zich te beraden over hun toekomst in de garage.

Participatie bewoners

Wat in ieder geval belangrijk wordt, is dat ook de bewoners van Wijk C actief bij het proces worden betrokken en op de hoogte worden gehouden. Immers, het is onderdeel van Wijk C. Als de parkeerfunctie verdwijnt of vermindert, dan zal de parkeerdruk in de wijk toenemen.
De vergunninghouders worden daar de dupe van.
De gemeente is al begonnen om het aantal vergunningen te verminderen. De bewoners pleiten echter al jaren om de parkeermeter plaatsen om te zetten in vergunninghouder plaatsen.
Dit vraagt tegelijkertijd om een oplossing voor parkeerplaatsen voor de bedrijfswagens van klus- en onderhoudsbedrijven. Zij kunnen immers niet in parkeergarages komen. Nu al is hiervoor te weinig ruimte in de wijk. Zo is in wijk C Oost, ten oosten van de St. Jacobsstraat, geen enkele straat parkeerplaats meer aanwezig.
Er is een tendens van bestuur en beleidsmakers om de garage en haar omgeving met name te beschouwen vanaf de zijde Daalsesingel, terwijl er veel woningen direct achter de garage liggen die daarmee aan het zicht worden onttrokken.
De factor (geluids)overlast voor omwonenden bij een gewenste ‘creatieve’ invulling in de betonnen constructie, dient te worden meegewogen in het geheel. Of deze nu tijdelijk of definitief wordt. Een situatie zoals vroeger met de Vrije Vloer is onwenselijk.
Dat geldt ook voor de invloed van een herontwikkeling op het nieuwe Park Paardenveld.

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie, Park Paardenveld, Parkeren. Bookmark de permalink.