Het stadsbestuur is van plan om de meest vervuilende personenauto’s uit de binnenstad, en dus ook uit Wijk C, te gaan weren. Bewoners die een dergelijke auto bezitten komen dan in aanmerking voor een subsidie om een nieuwe auto te kopen of krijgen alleen een slooppremie als ze geen nieuwe auto meer aanschaffen. Het effect van de maatregel zou een vermindering van de concentratie stikstofdioxide opleveren van 1,01 microgram.
Het Wijk C Komitee heeft voor de twee belangrijkste verkeersaders in Wijk C voor 2015 berekend wat het effect is op de luchtkwaliteit. Het bleek dat het effect op de Jacobsstraat een vermindering in de concentratie stikstofdioxide oplevert van 0,24 microgram, bij een concentratie van 38 microgram. Op het Vredenburg bleek het effect nog minder: slechts 0,04 microgram op een concentratie van 44,3 microgram.
In 2015 mag de concentratie stikstofdioxide nergens méér bedragen dan 40 microgram. Dat wil dus zeggen dat het Vredenburg met deze maatregel nog helemaal niet uit de gevarenzone is.
Het Wijk C Komitee heeft om deze reden aan het stadsbestuur kenbaar gemaakt dat het tegen de invoering van de milieuzone voor personenwagens is vanwege dit minimale effect.
brief Wijk C over luchtkwaliteitsmaatregelen
presentatie Raadsinformatieavond